Ratatics Péter
MOL-csoport Fogyasztói szolgáltatások vezérigazgató-helyettes
MOL Nyrt.
„A MOL 2030-ig tartó stratégiájában leszögezte, hogy sokkal nagyobb szerepet szán a mobilitási szolgáltatásoknak: literek helyett kilométereket értékesít annak érdekében, hogy az úton lévők első számú választása legyen. Minden olyan szolgáltatást elérhetővé tesz, amely az utazásban, a közlekedésben segít, illetve abban, hogy minél kényelmesebb legyen az utunk.”
MOL BUBI közbringa-rendszer
Iparág: Energia
Teljesítés éve: 2014. szeptembertől
Fenntartható életmód
Milyen makroszintű fenntarthatósági kihívás megoldáshoz járul hozzá?
A fenntartható termékek és szolgáltatások megfelelő választékának biztosítása, ami elérhető és megfizethető a lakosság többsége számára, s ezáltal a fenntartható fogyasztói magatartás elterjedésének ösztönzése
További célok amihez hozzájárul:
Mi a megoldás?
A MOL elkötelezett a környezetre gyakorolt hatásának csökkentése, valamint a közösségek és a szélesebb társadalom környezettudatos attitűdjének formálása iránt. A fenntarthatóbb városi közlekedés irányába tett első lépésünk a Bubi közbringa-rendszer és ezzel a multimodalitás támogatása volt, amely 2014-ben indult el Budapesten.
A MOL Bubi elindításával a BKK. célja az volt, hogy a kerékpáros közlekedés feltételeinek javításával egyidejűleg – pl. jól kerékpározható úthálózattal, a forgalomtechnika fejlesztésével – egyre többen válasszák rövid városi utazásaikhoz alternatívaként a biciklit.
A MOL Bubi működtetésében folyamatos kihívás az informatikai háttér, a karbantartó és a logisztikai rendszer fejlesztése és a közúthálózat kerékpárosbarát átalakítása. A Balázs Mór-terv közlekedésfejlesztési stratégia kerékpáros közlekedésre vonatkozó célkitűzése a kerékpározás részarányának 10%-ra történő növelése 2030-ra. A fővárosi közlekedés fejlesztésének főbb szereplői és a MOL Bubi partnerei a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Budapest Főváros önkormányzata, a kerületi önkormányzatok, a T-System és a kerékpáros civil szervezetek.
Mi az üzleti kapcsolódás?
A 21. század egyik legnagyobb kihívása, hogy csökkentse a közlekedés káros hatását, úgy, hogy a mobilitás pozitívumát megőrizze. A MOL a 2030 Enter Tomorrow stratégiája alapján a hagyományos értelemben vett üzemanyag-kereskedelmet mobilitás üzletággá alakítja át. Ebbe az üzleti stratégiába szervesen illeszkedik a MOL Bubi közbringa-rendszer támogatása.
A fiatalos és trendi MOL Bubi közbringa-rendszer amellett, hogy környezetbarát, bárki számára könnyen hozzáférhető, egyszerűen használható, hozzájárul az élhetőbb és szerethetőbb Budapest fenntartható fejlődéséhez.
A Slovnaft BAjk elnevezésű közbringa-rendszer a budapesti MOL Bubi tapasztalataira építve született meg Pozsonyban. 90 dokkolóállomás várja a szlovák főváros lakosait, akiket összesen 750 kerékpár szolgál ki a tesztüzem 2018. júniusi indulásakor.
Eredmények és hatás
A MOL Bubi bevezetésével, és sikerével az alábbi komplex szempontokban sikerült jelentős eredményeket elérni:
A MOL Bubi közbringa-rendszer 2014. szeptember 8-i indulása óta jelenleg összesen a Fővárosban 126 gyűjtőállomáson 1 526 kerékpár várja a használóit. A rendszer 2014 óta jelentősen fejlődött, a gyűjtőállomások száma 62%-kal, a kerékpárok száma 35%-kal nőtt. A felhasználási adatokat elemezve látható, hogy a rendszeres, bérlettel rendelkező, felhasználók többsége hetente többször használja az almazöld bringákat. Az elmúlt három évben az átlagos napi bérlés szám 1 804 darab volt. Több mint kétmillió ember négymillió kilométert tett meg a MOL Bubi biciklikkel.
A budapestiek körében a MOL Bubi ismertsége 84%-os. A közvélemény pozitív kezdeményezésként értékeli, fő erősségeként a sok helyen elérhető hálózatot és a használat egyszerűségét emelték ki. Legfőbb előnyként a dugómentes előrejutást, a parkolóhely keresés feleslegessé válása miatt felszabaduló időt és a flexibilitást, valamint az egészségi előnyöket említették.