Ratatics Péter

MOL-csoport Fogyasztói szolgáltatások vezérigazgató-helyettes

MOL Nyrt.

„A MOL 2030-ig tartó stratégiájában leszögezte, hogy sokkal nagyobb szerepet szán a mobilitási szolgáltatásoknak: literek helyett kilométereket értékesít annak érdekében, hogy az úton lévők első számú választása legyen. Minden olyan szolgáltatást elérhetővé tesz, amely az utazásban, a közlekedésben segít, illetve abban, hogy minél kényelmesebb legyen az utunk.”

MOL BUBI közbringa-rendszer

Iparág: Energia

Teljesítés éve: 2014. szeptembertől

Fenntartható életmód


Milyen makroszintű fenntarthatósági kihívás megoldáshoz járul hozzá?

A fenntartható termékek és szolgáltatások megfelelő választékának biztosítása, ami elérhető és megfizethető a lakosság többsége számára, s ezáltal a fenntartható fogyasztói magatartás elterjedésének ösztönzése

További célok amihez hozzájárul:

Mi a megoldás?

A MOL elkötelezett a környezetre gyakorolt hatásának csökkentése, valamint a közösségek és a szélesebb társadalom környezettudatos attitűdjének formálása iránt. A fenntarthatóbb városi közlekedés irányába tett első lépésünk a Bubi közbringa-rendszer és ezzel a multimodalitás támogatása volt, amely 2014-ben indult el Budapesten.

 

A MOL Bubi elindításával a BKK. célja az volt, hogy a kerékpáros közlekedés feltételeinek javításával egyidejűleg – pl. jól kerékpározható úthálózattal, a forgalomtechnika fejlesztésével – egyre többen válasszák rövid városi utazásaikhoz alternatívaként a biciklit.

 

A MOL Bubi működtetésében folyamatos kihívás az informatikai háttér, a karbantartó és a logisztikai rendszer fejlesztése és a közúthálózat kerékpárosbarát átalakítása. A Balázs Mór-terv közlekedésfejlesztési stratégia kerékpáros közlekedésre vonatkozó célkitűzése a kerékpározás részarányának 10%-ra történő növelése 2030-ra. A fővárosi közlekedés fejlesztésének főbb szereplői és a MOL Bubi partnerei a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Budapest Főváros önkormányzata, a kerületi önkormányzatok, a T-System és a kerékpáros civil szervezetek.

Mi az üzleti kapcsolódás?

A 21. század egyik legnagyobb kihívása, hogy csökkentse a közlekedés káros hatását, úgy, hogy a mobilitás pozitívumát megőrizze. A MOL a 2030 Enter Tomorrow stratégiája alapján a hagyományos értelemben vett üzemanyag-kereskedelmet mobilitás üzletággá alakítja át. Ebbe az üzleti stratégiába szervesen illeszkedik a MOL Bubi közbringa-rendszer támogatása.

A fiatalos és trendi MOL Bubi közbringa-rendszer amellett, hogy környezetbarát, bárki számára könnyen hozzáférhető, egyszerűen használható, hozzájárul az élhetőbb és szerethetőbb Budapest fenntartható fejlődéséhez.

A Slovnaft BAjk elnevezésű közbringa-rendszer a budapesti MOL Bubi tapasztalataira építve született meg Pozsonyban. 90 dokkolóállomás várja a szlovák főváros lakosait, akiket összesen 750 kerékpár szolgál ki a tesztüzem 2018. júniusi indulásakor.

Eredmények és hatás

A MOL Bubi bevezetésével, és sikerével az alábbi komplex szempontokban sikerült jelentős eredményeket elérni:

  • szemléletformálás, kerékpáros kultúra fejlődése,
  • multimodalitás népszerűsítése,
  • közösségi közlekedési lehetőségek bővítése, kombinálása,
  • rövidebb, kiszámíthatóbb utazási intervallumok,
  • környezeti terhelés csökkenése,
  • életminőség javítása,
  • városarculat fiatalítása,
  • társadalmi haszon növelése,
  • turisztikai vonzerő növelése.

A MOL Bubi közbringa-rendszer 2014. szeptember 8-i indulása óta jelenleg összesen a Fővárosban 126 gyűjtőállomáson 1 526 kerékpár várja a használóit. A rendszer 2014 óta jelentősen fejlődött, a gyűjtőállomások száma 62%-kal, a kerékpárok száma 35%-kal nőtt. A felhasználási adatokat elemezve látható, hogy a rendszeres, bérlettel rendelkező, felhasználók többsége hetente többször használja az almazöld bringákat. Az elmúlt három évben az átlagos napi bérlés szám 1 804 darab volt. Több mint kétmillió ember négymillió kilométert tett meg a MOL Bubi biciklikkel.

 

A budapestiek körében a MOL Bubi ismertsége 84%-os. A közvélemény pozitív kezdeményezésként értékeli, fő erősségeként a sok helyen elérhető hálózatot és a használat egyszerűségét emelték ki. Legfőbb előnyként a dugómentes előrejutást, a parkolóhely keresés feleslegessé válása miatt felszabaduló időt és a flexibilitást, valamint az egészségi előnyöket említették.