Szepessy Kornél

CEO

HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt.

A HungaroControl merőben más innovációs környezetben dolgozik, mint egy átlagos vállalat. A léginavigációs szolgáltatók számára, amilyen a HungaroControl is, az Európai Unió az Egységes Európai Égbolt keretén belül határozza meg, milyen irányba fejlődjenek az európai rendszerek.

Az EU innovációs forrásainak az öt nagy tagállam az első számú kezdeményezettje. Ahhoz, hogy Magyarország sikeres legyen, nemzetközi kooperációra és a hazai innovációs szereplők összefogására van szükség. Ezért olyan projekteken dolgozunk, amelyek úttörő területen, és lehetőség szerint elsőként valósulnak meg a világ összes léginavigációs szolgáltatói között.

A HungaroControlnál azon dolgozunk, hogy ügyfeleinket a legmagasabb technológiával és a legmagasabb színvonalon szolgáljuk.

Hungarian Free Route Airspace

Iparág: Energia

Teljesítés éve: 2015

Klímaváltozás


Milyen makroszintű fenntarthatósági kihívás megoldáshoz járul hozzá?

Az egy főre vetített üvegházhatású gázkibocsátás csökkentése klímabarát közlekedés és épületek révén, valamint a megújuló energia arányának 15%-ra növelése a bruttó végső energia-felhasználásban

További célok amihez hozzájárul:

Mi a megoldás?

2015. február 5-től Európában elsőként a HungaroControl vezette be a szabad légtérhasználatot a Hungarian Free Route koncepcióval. A Magyarország felett eltörölt teljes légi útvonalhálózat lehetővé tette a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az új forgalomszervezési koncepció (Hungarian Free Route, HUFRA) lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken közlekedhetnek a repülőgépek.

Szakértők szerint ezzel a megoldással a hazánk felett átrepülő járatok útvonala egy év alatt összesen csaknem 1,5 millió kilométerrel csökkenhet, így a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű üzemanyagot takaríthatnak meg, és több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe.

A Hungarian Free Route Airspace bevezetésével a légitársaságok sokkal nagyobb szabadságot kaptak, szabadon dönthetnek a repülési útvonalról. Tervezhetőbbé és kiszámíthatóbbá válik a repülés, amely a léginavigációs szolgáltatók mellett a légitársaságoknak is kiemelten fontos szempont.

A ki és belépő pontok között a légitársaságok a számukra legkedvezőbb útvonalat választhatják, erről az útról azonban repülési tervet továbbra is készíteniük kell. Mire egy járat eléri az országhatárt, a légiforgalmi irányítók természetesen már tudják, milyen útvonalon fog repülni.

A szabad légtérhasználat azt jelenti a légitársaságoknak, hogy kevesebb üzemanyagot kell tankolniuk, több utast tudnak szállítani. Így gazdaságosabb és környezetkímélőbb módon tervezhetik és bonyolíthatják a repüléseiket a magyar légtér felett. A légitársaságok számára minden mérföld megtakarítás számít.

Mi az üzleti kapcsolódás?

Vállalatunk célja, hogy a magas színvonalú és biztonságos léginavigációs szolgáltatást nyújtsunk a magyar légtérben és a NATO felkérése alapján, a Koszovó feletti magas légtérben is. Már most tapasztaljuk, hogy egyes repülőtársaságok módosították útvonalaikat, hogy a számukra kedvezőbb magyarországi útvonalat válasszák. 2022. január 1-jére 9000 méter felett egész Európában kötelező lesz a léginavigációs szervezetek szá­mára, vagyis üzleti megoldásunkkal segítjük a szabályozásra való felkészülést, elébe megyünk a változásoknak.

Eredmények és hatás

Egy év alatt akár 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe – állítják szakértők a változtatás bevezetésekor. Igyekszünk mérni a változásokat folyamatosan.

Látszik, hogy a légtér közkedveltebb lett, ami azt jelenti, hogy a kedvezőbb feltételek miatt átcsalogatott légitársaságok révén abszolút értékben akár még növekedett is időszakosan a Magyarország felett keletkező CO2-kibocsátás. Globálisan tekintve azonban a repülőutak rövidítése, optimalizálása révén csökkent a kerozin-felhasználás, és ezáltal a közvetlen kibocsátás. Közvetett előnyként említhetjük még az élettartam növekedést is a gépek és berendezések kapcsán.

Társaságunk a szabad légtérhasználatot hét évvel az Európai Unió által megszabott határidő előtt vezette be, idő – és térbeli korlátozások nélkül. 2015 augusztusától a román ROMATSA léginavigációs szolgáltatóval közösen kidolgozott úgy nevezett Night Free Route koncepció alapján, éjfél és reggel hat óra között immár a közös ország határon átívelő szabad légtérhasználatot is biztosítjuk a légitársaságok számára.