Dr. Thomas Narbeshuber

a BASF közép- és kelet-európai régióvezetője

BASF SE

A SEEBALANCE® módszerrel elsődleges és legfontosabb célunk, hogy a fenntarthatóságot holisztikusan mérhetővé és értékelhetővé tegyük, és bevonjuk az eredményeket a fontos üzleti döntési folyamatokba.

SEEbalance®

Iparág: Vegyipar

Teljesítés éve: 2005, frissítve 2017-ben

Fenntartható életmód


Milyen makroszintű fenntarthatósági kihívás megoldáshoz járul hozzá?

A fenntartható termékek és szolgáltatások megfelelő választékának biztosítása, ami elérhető és megfizethető a lakosság többsége számára, s ezáltal a fenntartható fogyasztói magatartás elterjedésének ösztönzése

További célok amihez hozzájárul:

Mi a megoldás?

A SEEbalance® név a BASF által 2005-ben kifejlesztett SocioEcoEfficiency-analízist takarja. Az elemzés a különböző termék- és folyamatváltozatok értékelésére szolgál, és lehetővé teszi az alternatívák közvetlen összehasonlítását. Mindhárom fenntarthatósági dimenziót – a gazdaságot, a környezetet és a társadalmat – figyelembe veszik. A SEEbalance® olyan innovatív eszköz, amely különböző analitikai módszereket foglal magában, lehetővé téve a termékek és folyamatok környezeti hatásának és költségeinek értékelését, valamint a társadalmi hatásait.

 

A módszertan kidolgozása a BASF és a különböző tudományos kutatóintézetek, köztük a Karlsruhei Egyetem Geográfiai és Geoökológiai Intézete, az Ökoinstitut e.V. és a Jena Egyetem közös munkája. A SEEbalance® 2005-ös bemutatásakor világújdonságnak számított a három fenntarthatósági dimenzió egyetlen súlyozott közös mutatóval való kifejezése.

 

Azóta a módszertant folyamatosan továbbfejlesztették. A fejlesztési folyamat részeként a BASF kiemelt figyelmet szentelt a külső fejlesztéseknek: nemrég frissült az elemzés társadalmi dimenziója. Az optimalizálás a legfrissebb insight-ok és szabványok szerint történt, amelyeket a BASF többek között a Fenntartható Fejlődés Világtanácstól szerzett.

 

Az új SEEbalance®-módszerben a gazdasági és ökológiai tényezőket az „Öko-hatékonysági elemzés” segítségével mérik. Ezen túlmenően a SEEbalance® releváns megállapításokat is figyelembe vesz a termékek és a folyamatok alternatíváinak társadalmi hatásairól. A társadalmi kritériumok és célkitűzések – mint például az oktatás, az egészség vagy a munkakörülmények – egyre fontosabbá válnak, ezért ezeket az tényezőket az ENSZ SDG-k (fenntartható fejlődési célok) is szorgalmazzák.

 

A frissített eszköz célja a társadalmi vonatkozások értékekben, számokban és információkban történő kifejezése, de a frissítés után a gazdasági és ökológiai tényezők továbbra is a SEEbalance® módszertan fontos elemei maradnak. Az „Öko-hatékonysági elemzés” mellett a módszertan része a „társadalmi elemzés” is, amely a szociális szempontokat két lépésben méri.

 

A „társadalmi elemzés” mindkét lépcsőjében elemzi és értékeli a munkavállalók, a fogyasztók és a társadalom szociális körülményeit. Az első lépésben egy „társadalmi életciklus-felmérés” zajlik, melynek segítségével elemezheti és átláthatóvá teheti az adatbankok és a vállalatok termékinformációit a termék teljes értéklánca mentén. A második lépésben „Social Hot Spot Assessment” jön létre, azaz egyes értékláncok társadalmi hotspotjait részletesen elemzik és értékelik. Ezek kapcsolódnak az ENSZ SDG-khez (Fenntartható Fejlődési Célok), hogy megmutassák a javítási lehetőségeket.

Mi az üzleti kapcsolódás?

Az új SEEbalance® módszer különböző területeken alkalmazható, elsősorban a fenntarthatósági szempontokra, a beszerzésre, a kormányzati kapcsolatokra, a marketingre, valamint az ügyfelekkel közös stratégiák támogatására.

Eredmények és hatás