Martin Olivér

ügyvezető igazgató

Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft.

Nagyvállalatként a társadalmi felelősségvállalásunk is nagyobb.

PET edukációs kampány

Iparág: Élelmiszer

Teljesítés éve: 2017. évtől folyamatos

Fenntartható életmód


Milyen makroszintű fenntarthatósági kihívás megoldáshoz járul hozzá?

A körforgásos gazdaság elveinek alapján a fogyasztás lábnyomának csökkentése a környezeti hatások mérése és csökkentése révén

További célok amihez hozzájárul:

Mi a megoldás?

Az ásványvíz-forgalmazás a jövő iparága: a statisztikákból is látszik, hogy az utóbbi 25 évben folyamatosan csökken a különféle üdítőitalok részesedése és az ásványvízfogyasztás a 2000-es évek közepén átvette a vezető helyet. Ma Magyarországon 126 liter per fő ásványvizet fogyasztunk évente, amellyel az európai élmezőnybe tartozunk.

 

A tudatos táplálkozás terjedése mellett az ásványvízfogyasztás azért is lendülhetett meg, mert az iparág talált egy olyan csomagoló anyagot, a PET-palackot, amelyben olcsón és nagy tömegben el tudja juttatni terméket a fogyasztókhoz.

 

Nem mindegy viszont, hogy hol végzi a PET-palack: a szemétégetőben, illetve a lerakókban, vagy megtalálja a maga útját az újrahasznosítás felé. Mi ez utóbbi mellett tettük le a voksot.

 

Tömegméretben nincs alternatívája a PET-palacknak, a csomagolóiparnak viszont van megoldása arra, hogy újrahasznosítsa az alapanyagot. Ezért nem volt nehéz meggyőzni a Magyar Ásványvíz Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség tagvállalatait sem, hogy emellé tegyünk le forrásokat, és erre hívjuk fel a figyelmet.

 

Edukációs kampányunkkal főleg a fiatalokat céloztuk meg, több millió forintot adtunk a programhoz, amit a Magyar Ásványvíz Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség nevében folytattunk le, mert azt akartuk, hogy minél több emberhez eljusson a mondanivalónk.

 

A szemléletformáló online kampány központi eleme a fiatalos arculatú www.szelektiven.hu microsite, amely interaktív játékok, kreatív videók és animált infografika segítségével kalauzolja el látogatóit a szelektív hulladékgyűjtés és a PET-palackok világába.

 

Kampányunk során arra hívtuk fel a figyelmet, hogy a PET-palack szelektíven gyűjtve fontos alapanyaggá válik, amely korlátlanul újrahasznosítható.

Mi az üzleti kapcsolódás?

A programok célja az érintettek – fogyasztók, palackozók, hulladékbegyűjtők, valamint az újrahasznosító cégek szemléletének a formálása. A fogyasztókat tájékoztatjuk arról, hogy a PET-palack 100 százalékban újrahasznosítható, s ha rákerül a szelektív újrahasznosítás útjára, akkor értéket juttatunk vissza a gazdaságba.

 

A hulladék is érték, azt ugyanis megvásárolja a hulladékfeldolgozó. A fő üzenetünk az volt, hogy aki veszi a fáradságot és beteszi a hulladékot a szelektív gyűjtőbe, az személyesen járul hozzá ennek a körforgásnak a fenntartásához.

 

Célunk az is, hogy eloszlassuk az emberek PET-tel kapcsolatos hiedelmeit, és tényszerű információkkal lássuk el a fogyasztókat a helyes döntéshez, környezetünk védelméhez.

 

Újrahasznosított PET-ből nemcsak új palack, de számos használati tárgy, mint például egy szőnyeg, heverő, póló, ruha, takaró vagy akár egy rendszámtábla is készíthető.

Eredmények és hatás

Ma Magyarországon a 3,8 millió tonna háztartási hulladék elenyésző százalékát gyűjti szelektíven a lakosság. Ezen kíván változtatni a Magyar Ásványvíz, Üdítőital és Gyümölcslé Szövetség, elsősorban a fiatalok megszólításával. Bízunk benne, hogy a program hatására ez az arány javulni fog.

 

A kampányt 2019 során is folytatni szeretnénk, kapcsolatban vagyunk a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.-vel, vele szeretnénk folytatni a projektet az iskolákban. Már indulásra vár a szakmai program második hulláma.

 

Célunk, hogy egyik termékünk csomagolása hamarosan 50%-ban újrahasznosított anyagból készüljön. A palackozók részéről most fogalmazzuk meg vállalásainkat az újrahasznosított PET alapanyag felhasználását illetően, hogy az elkövetkező években minél nagyobb piacot teremtsünk az újrahasznosított alapanyagnak.