Martin Olivér
ügyvezető igazgató
Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft.
Nagyvállalatként a társadalmi felelősségvállalásunk is nagyobb.
PET edukációs kampány
Iparág: Élelmiszer
Teljesítés éve: 2017. évtől folyamatos
Fenntartható életmód
Milyen makroszintű fenntarthatósági kihívás megoldáshoz járul hozzá?
A körforgásos gazdaság elveinek alapján a fogyasztás lábnyomának csökkentése a környezeti hatások mérése és csökkentése révén
További célok amihez hozzájárul:
Mi a megoldás?
Az ásványvíz-forgalmazás a jövő iparága: a statisztikákból is látszik, hogy az utóbbi 25 évben folyamatosan csökken a különféle üdítőitalok részesedése és az ásványvízfogyasztás a 2000-es évek közepén átvette a vezető helyet. Ma Magyarországon 126 liter per fő ásványvizet fogyasztunk évente, amellyel az európai élmezőnybe tartozunk.
A tudatos táplálkozás terjedése mellett az ásványvízfogyasztás azért is lendülhetett meg, mert az iparág talált egy olyan csomagoló anyagot, a PET-palackot, amelyben olcsón és nagy tömegben el tudja juttatni terméket a fogyasztókhoz.
Nem mindegy viszont, hogy hol végzi a PET-palack: a szemétégetőben, illetve a lerakókban, vagy megtalálja a maga útját az újrahasznosítás felé. Mi ez utóbbi mellett tettük le a voksot.
Tömegméretben nincs alternatívája a PET-palacknak, a csomagolóiparnak viszont van megoldása arra, hogy újrahasznosítsa az alapanyagot. Ezért nem volt nehéz meggyőzni a Magyar Ásványvíz Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség tagvállalatait sem, hogy emellé tegyünk le forrásokat, és erre hívjuk fel a figyelmet.
Edukációs kampányunkkal főleg a fiatalokat céloztuk meg, több millió forintot adtunk a programhoz, amit a Magyar Ásványvíz Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség nevében folytattunk le, mert azt akartuk, hogy minél több emberhez eljusson a mondanivalónk.
A szemléletformáló online kampány központi eleme a fiatalos arculatú www.szelektiven.hu microsite, amely interaktív játékok, kreatív videók és animált infografika segítségével kalauzolja el látogatóit a szelektív hulladékgyűjtés és a PET-palackok világába.
Kampányunk során arra hívtuk fel a figyelmet, hogy a PET-palack szelektíven gyűjtve fontos alapanyaggá válik, amely korlátlanul újrahasznosítható.
Mi az üzleti kapcsolódás?
A programok célja az érintettek – fogyasztók, palackozók, hulladékbegyűjtők, valamint az újrahasznosító cégek szemléletének a formálása. A fogyasztókat tájékoztatjuk arról, hogy a PET-palack 100 százalékban újrahasznosítható, s ha rákerül a szelektív újrahasznosítás útjára, akkor értéket juttatunk vissza a gazdaságba.
A hulladék is érték, azt ugyanis megvásárolja a hulladékfeldolgozó. A fő üzenetünk az volt, hogy aki veszi a fáradságot és beteszi a hulladékot a szelektív gyűjtőbe, az személyesen járul hozzá ennek a körforgásnak a fenntartásához.
Célunk az is, hogy eloszlassuk az emberek PET-tel kapcsolatos hiedelmeit, és tényszerű információkkal lássuk el a fogyasztókat a helyes döntéshez, környezetünk védelméhez.
Újrahasznosított PET-ből nemcsak új palack, de számos használati tárgy, mint például egy szőnyeg, heverő, póló, ruha, takaró vagy akár egy rendszámtábla is készíthető.
Eredmények és hatás
Ma Magyarországon a 3,8 millió tonna háztartási hulladék elenyésző százalékát gyűjti szelektíven a lakosság. Ezen kíván változtatni a Magyar Ásványvíz, Üdítőital és Gyümölcslé Szövetség, elsősorban a fiatalok megszólításával. Bízunk benne, hogy a program hatására ez az arány javulni fog.
A kampányt 2019 során is folytatni szeretnénk, kapcsolatban vagyunk a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.-vel, vele szeretnénk folytatni a projektet az iskolákban. Már indulásra vár a szakmai program második hulláma.
Célunk, hogy egyik termékünk csomagolása hamarosan 50%-ban újrahasznosított anyagból készüljön. A palackozók részéről most fogalmazzuk meg vállalásainkat az újrahasznosított PET alapanyag felhasználását illetően, hogy az elkövetkező években minél nagyobb piacot teremtsünk az újrahasznosított alapanyagnak.