Pártos Zsolt

CEO

Tesco-Global Áruházak Zrt.

„Felelős vállalatként minimalizálni szeretnénk a működésünkből fakadó káros hatásokat, biztosítani az ellátási láncunkban dolgozó munkavállalók jogait, valamint fenntartani az erőteljes, megbízható partneri kapcsolatokat. Elkötelezettek vagyunk, hogy a fenntartható forrásból származó termékeket mindenki számára elérhetővé és megfizethetővé tegyük. Komolyan vesszük társadalmi felelősségünket, és úgy gondoljuk, hogy a világ egyik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi vállalataként szerepet kell vállalnunk az élelmiszer-pazarlás elleni globális harcban. Ezért vállaltuk, hogy az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaival (UN SDG 12.3) összhangban 2030-ra segítünk felére csökkenteni a termőföldtől az asztalig keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét.”

Élelmiszer-mentő program

Iparág: Kiskereskedelem

Teljesítés éve: folyamatban

Élelmezés és természet


Milyen makroszintű fenntarthatósági kihívás megoldáshoz járul hozzá?

Az élelmiszerhulladék jelentős csökkentése

További célok amihez hozzájárul:

Mi a megoldás?

201 áruházunkban hetente mintegy 2,5 millióan vásárolnak – ennyi vevő kiszolgálása jelentős mennyiségű árukészletet is kíván. Profilunkból adódóan éppen ezért óhatatlanul is keletkezik működésünk során élelmiszer-felesleg. Célunk ezért kettős: csökkenteni a keletkező élelmiszer-hulladék és –felesleg mennyiségét, a feleslegnek pedig minél nagyobb részét jótékony célra felajánlani. A felesleg kezelésére adott legjobb válaszunk az élelmiszermentő programunk, aminek keretében a programban részt vevő áruházak munkatársai minden munkanap végén összegyűjtik és szortírozzák a már nem eladható, de emberi fogyasztásra még tökéletesen alkalmas élelmiszereket. A munkatársak a pékárut, zöldséget és gyümölcsöt készítik össze a rászorulók számára, és ellenőrzik ezek minőségét.

Mi az üzleti kapcsolódás?

A veszteség megelőzése érdekében folyamatosan optimalizáljuk a választékot, hogy azt a vásárlói szokásokhoz igazítsuk. Elindítottuk „csúnya” (Perfectly Imperfect) zöldség-gyümölcs kínálatunkat, hogy szállítóinkat is segítsük a pazarlás megelőzésében. Készleteinket pedig olyan veszteség-megelőzési rendszerekkel vizsgáljuk felül, amelyekkel hatékonyan előzhető meg az élelmiszer-hulladék keletkezése. Az ebből származó üzleti előny a hulladékkezelési költség csökkentése, és a munkatársak, valamint a vásárlók vállalatról alkotott véleményének javulása.

Eredmények és hatás

Magyarországon 2014 szeptemberétől 2020. április végéig összesen 26 300 tonna adományt adott át az áruházlánc. Ez a mennyiség több mint 65 millió adag ételnek felel meg. Az adományozás jelenleg (2020. május) több mint 180 hazai áruházban zajlik. A mennyiségi adatokon túl, a program hatással van a munkatársak hozzáállására, a programmal való azonosulásukra, kultúrafejlesztő és elkötelezettséget javít.